RSS

Sumbangan Bidang Botani kepada Perkembangan sains dan Teknologi

sumber : Google Images


Artikel ini secara langsungnya menceritakan kehebatan bidang botani dalam tamadun Islam dan sumbangan lima orang tokoh saintis Islam dalam bidang botani ini.  Sesungguhnya tamadun Islam telah lama mengkaji bidang botani ini yang dikatakan diwarisi daripada tamadun Purba.  Para saintis Islam telah mengkaji bidang botani ini secara lebih saintifik dan ilmu ini diasingkan daripada ilmu farmakologi.  Dalam tamadun Islam juga, Andalus begitu terkenal kerana mempunyai banyak ilmu mengenai bidang botani ini atas faktor kepentingan dalam sains perubatan dan sains pertanian.  Bidang perubatan sememangnya sinonim dengan herba-herba. bagi menyembuhkan sesuatu penyakit.  Kajian yang dilakukan terhadap tumbuhan dibuat secara terperinci bagi tiap-tia tumbuhan  serta para saintis juga mencatatkan ciri-ciri alam sekitar tumbuhan pokok itu.  Penulis artikel ini juga mengatakan bahawa kemajuan bidang botani ini yang dicapai oleh tamadun Islam berada di tahap optimum dalam bidang botani berbanding pencapaian yang pernah diwarisi oleh bangsa Yunani.  Antara tokoh-tokoh saintis Islam dalam bidang botani ialah:
1.  Ahmad ibn Baytar
**Nama sebenar : Abu Muhammad Abdallah Ibn Ahmad Ibn al-Baitar
**ahli botani dan farmasi yang terkenal pada kurun pertengahan (abad 16M).  
**mengunjungi beberapa buah negara seperti afrika Utara, Semenanjung Arab, Syria dan Mesopotamia untuk membuat penyelidikan tentang tumbuh-tumbuhan
**menghasilkan dua buah buku yang amat terkenal iaitu al-Mughni fi al-Adawiyah al-Mufradah dan al-Jami fi al-adawiyah al-mufradah iaitu sebuah buku yang menyenaraikan 1400 jenis dadah yang diproses daripada binatang tumbuh-tumbuhan dan bahan galian dan 200 jenis tanaman yang belum diketahui sebelumnya.  pengembaraan beliau ke sepanyol dan susur pantai benua afrika adalah semata-mata untuk membuat kajian mengenai botani.

2.  al-Jahiz
**beliau ialah abu Osman Amru b. Bahr.  
**menghasilkan 350 buah buku  dalam berbagai bidang.
**buku botaninya ialah al-Zar'u wa al-Nakhl dan al-Ma'adin.

3.  al-Ghafiqi
**berasal dari Cordova
**menghasilkan karya berupa pengkelasan kepada tumbuhan yang dikutip dari Sepanyol dan Afrika
**memberikan nama tumbuhan tersebut dalam bahasa Arab, Latin dan Barbar. 
**Karya beliau mengenai herba perubatan iaitu Al-Adawiyah Al-Mufaradhah telah menjadi rujukan pakar-pakar lain dalam bidang tersebut.

4.  al-Dinawari
**Menghasilkan Encyclopedia Botanican terdiri daripada 6 jilid.
**Sarjana Silberberg kagum dengan beliau kerana kajian dan huraiannya lebih tepat dan mendalam bagi setiap tumbuhan yang ditemui. 

5. Ibn al-Awwam
**Karyanya mengenai ilmu tumbuh-tumbuhan merupakan khazanah botani yang terbaik pada abad pertengahan.
**Beliau telah meneynaraikan 585 jenis tumbuh-tumbuhan dan penerangan mengenai cara penanaman. 






  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

PENGIKUT